lørdag 1. januar 2011

Overskuddsfenomener

Jeg har innsett at jeg må slutte å vente på overskuddet. Det funker ikke sånn, at overskuddet bare kommer av seg selv. Nei, jeg må nok selv sørge for at det kommer. Jeg må velge å gjøre de tingene som gir meg overskudd, faktisk. Det betyr at jeg må ta meg selv litt i nakken, og dra meg opp av godstolen. Trimme litt mer. (Høstferie for dametrimmen i kveld, men jeg har vært på sykkel- og joggetur!)

Jeg blir glad og får mer overskudd av å få gjennomført noe, så nå skal jeg fortsette med å ha små kveldsprosjekter. Jeg har blitt inspirert av fine interiørblogger i det siste, og har mange ideer jeg gleder meg til å få gjort. Jeg har til og med opprettet en egen interiørblogg, og jeg synes det er moro, ikke så vanskelig og veldig tilfredsstillende. Tilfredsstillelsen gir overskudd!

Noe som virkelig er et overskuddsfenomen er når vi samles barn og voksne for å være sammen ute i helgene, med leik og nistemat. Det er så koselig å samles og prate, og ungene har det så greit, og blir røde i kinna og deilig trøtte på kvelden.

Jeg liker å skrive disse notatene mine, det er koselig å se tilbake på små og store hendelser i livet mitt. Og det er veldig hyggelig å få tilbakemeldinger.

Å være sammen med venner uten unger innimellom er også noe som gir overskudd. En fest i ny og ne er faktisk god avkobling, og gir overskudd. (Om ikke direkte dagen derpå...)

Det er viktig å prioritere å gjøre ting man liker og blir glad av. Da får man automatisk overskudd til de nødvendige, hverdagslige tingene som ikke alltid er like lystbetonte. Jeg skal bli flinkere til å finne fram til de tingene som gir overskudd, og fokusere på det jeg liker, framfor å ha fokuset på det jeg ikke liker!

Skrevet 28. september 2009

Ingen kommentarer: