lørdag 1. januar 2011

Forventet effektivitet

Som mamma, kone, bedriftseier, venninne, datter og så videre forventer jeg effektivitet. Jeg fikk et råd om at en oppgave tar mindre enn to minutter skal man gjøre den med en gang. God ide! Et annet råd jeg forsøker å følge er at jeg aldri skal gå uten å ta med meg noe, såkalt nyttelast.

Når jeg, i reklamepausen på oppussingsprogrammet, reiser meg for å gå for å hente noe å drikke, sjekker jeg om det er noe jeg ta med ut i oppvaskmaskina med det samme. Med hendene fulle går jeg ut på kjøkkenet. Der oppdager jeg at oppvaskmaskina må tømmes. Det tar sikkert ikke mer enn to minutter, så det setter jeg i gang med. Fyller i det jeg hadde med. Vasker av kjøkkenbenken med det samme, og har plutselig litt plastavfall som må i plastavfallssekken i kottet. Der kommer jeg på at jeg må ta opp brød fra fryseren. Tilbake på kjøkkenet ser jeg to bøker som skal inn i bokhylla i stua. Og så er reklamepausa på TV over. Jeg setter meg, og oppdager at jeg ikke har husket å ta med meg noe å drikke... Jeg går for å hente et glass vann, men må via kommoden i gangen med en ulljakke på avveie. På gulvet ligger en dukke som skal opp på jentenes rom. Når jeg først er der oppe, kan jeg jo samle sammen litt skittentøy og få satt på en vaskemaskin. På vei opp fra vaskekjelleren får jeg med de tørre klærne fra tørketrommelen, de kan jeg jo brette sammen mens jeg ser på resten av programmet!

Fremdeles tørst.

Skrevet 28. april 2009

Ingen kommentarer: