Diskusjonen rundt frokosten i dag var vulkaner og Pompeii. At noen mennesker døde av aske og vulkanutbrudd, og at vi kan se utgravingene.
På vei til skolen:
- Mamma, noen mennesker dør med klær på.
- Ja... de fleste, egentlig.
- Mamma, det hadde vært kult om jeg døde med klær på, og kom på et mueseum! Skjelett med klær på!
søndag 20. januar 2013
torsdag 10. januar 2013
youtube/jutyjub
1.klassingen får søke på youtube på I-padden av og til. Ser dere hva hun har forsøkt å finne her: mælideponi.jutyjub?
onsdag 9. januar 2013
Ikke en helt smooth hverdag i januar
Jeg er drittlei av denne glatta! Det var så tjukk is på bilen i dag morres at jeg knakk isskrapa. Ikke tegn på en problemfri dag... Så hadde Rune et uhell med bilen, som måtte taues på verksted. Dermed måtte jeg tidligere hjem fra jobb. Maratonhenting av to skravlebøtter og hurtighandling gikk greit. Etter fire forsøk på å rygge opp bakken måtte jeg gi meg, og plaserte sekker, vesker og poser på holka for å slippe ut ungene. Det som slapp ut av en pose var en veldig rund honningmelon. Til jentenes store glede måtte jeg altså jakte på en løpsk melon på glatta... He he! Ikke annet å gjøre enn å le oppgitt, altså...
mandag 22. oktober 2012
Hardt vann
E er ellevill i svømmehallen, og skal gjøre det samme som venninnas tøffe pappa som tar salto fra stupebrettet. Klarer det ikke helt, og får et durabelig mageplask.
Nestengråt.
- Mamma, hvorfor gjør det så vondt?! Vannet er jo ikke hardt!
Nestengråt.
- Mamma, hvorfor gjør det så vondt?! Vannet er jo ikke hardt!
tirsdag 9. oktober 2012
referat fra dagen
Som regel spør jeg begge jentene om hva de har gjort på skolen/SFO og i barnehagen men vi spiser middag. Som regel har de ikke så mye å melde, og særlig A husker som regel ingenting hun synes det er vits i å fortelle om. Men i dag, når jeg ikke spurte henne om hva hun hadde gjort lurte hun på om jeg ikke skulle spør hva hun hadde gjort i dag.
Så det gjorde jeg, og fikk en herlig beskrivelse av hvordan de hadde lekt tømmerrenna med en stokk, og at de hadde huska og hvordan A fant et teppe på vei til do som de brukte til å bygge hytte med og at H blei henta og at W var med i det store klatrestativet og at S også blei henta, og at pappa visste at A hadde leika i det store klatrestativet for det gjorde hun da han kom. Og enda flere innskutte bisetninger om en finfin dag i barnehagen.
Så det gjorde jeg, og fikk en herlig beskrivelse av hvordan de hadde lekt tømmerrenna med en stokk, og at de hadde huska og hvordan A fant et teppe på vei til do som de brukte til å bygge hytte med og at H blei henta og at W var med i det store klatrestativet og at S også blei henta, og at pappa visste at A hadde leika i det store klatrestativet for det gjorde hun da han kom. Og enda flere innskutte bisetninger om en finfin dag i barnehagen.
mandag 17. september 2012
God dag
- Mamma i dag har vi hatt kakao, saft og pølser! Så mye godt!
Sa A lykkelig da vi en søndag vi grillet kjedelig grillpølser på bål rett på utsiden av huset, og hadde med en halvannenlitersflaske med saft.
Sa A lykkelig da vi en søndag vi grillet kjedelig grillpølser på bål rett på utsiden av huset, og hadde med en halvannenlitersflaske med saft.
mandag 3. september 2012
Førsteklassemamma
Vi har en rykende fersk førsteklassing. Frøkna som mister stadig flere tenner varma opp med ei uke på SFO før hun begynte på skolen for alvor. E som er nokså tøff finner sin plass, og blir vant til å klare seg mere sjøl. Skolissene i tøyskoa ble røsket ut, mye kjappere å få på skoa uten lissene! Selv om hun egentlig kan knytte sløyfe, har man jo ikke tid til å fikle med det når man skal ut i friminutt! Pappa'n må smøre niste og levere og hente skolejenta, og det er litt vanskelig for en mamma å ikke helt ha oversikten, og ikke få den daglige praten med de som har vært sammen med E hele dagen. Og selv om jeg stoler på at pappa finfint klarer den biffen, er det nok litt tilfeldig om klærne i skifteposen er rene... Og så begynner vi å komme inn i rytmen med lekselesing og brødinnkjøp. Så fort brødet forsvinner når ei skolejente skal spise frokost hjemme og ha med niste!
Det er ikke barebare å være lillesøster med all den oppmerksomheten tannfelling og skolestart medfører. Da er det godt at skolejenta er så klok at vi kan minne henne på at A kan bli litt sjalu, og at hun da tar hensyn og gir lillesøstra ekstra oppmerksomhet og skryt.
Det er ikke barebare å være lillesøster med all den oppmerksomheten tannfelling og skolestart medfører. Da er det godt at skolejenta er så klok at vi kan minne henne på at A kan bli litt sjalu, og at hun da tar hensyn og gir lillesøstra ekstra oppmerksomhet og skryt.
Abonner på:
Innlegg (Atom)